Kunnskap er overvurdert og holdninger er undervurdert!
Linda Lai; Professor ved Inst. for ledelse og organisasjon ved BI sier: Så mange som opp mot 40% av alle medarbeidere får ikke brukt sin jobbrelevante kompetanse godt nok! Kunnskap er ikke nok, men må kombineres med viljen til å lykkes.
Tre ting er avgjørende for holdninger; Mestringstro, indre motivasjon og samhandlingsvilje. Holdning påvirker sterkt viljen til å prestere. Fokuser like mye på holdninger som kunnskaper og ferdigheter, sier Linda Lai
Altså består kompetanse av kunnskap, ferdigheter og i tillegg viljen til å prestere. Jeg pleier å si at kunnskap er det vi har og kompetanse er det vi gjør.
Dersom en medarbeider er umotivert av ulike grunner, hjelper det lite hva vedkommende kan eller hvilke ferdigheter som er utviklet, når viljen til å levere ikke er tilstede.
Forskning viser at når ledelsen legger til rette for å gi ansatte rom for egne beslutninger, kreativitet og initiativ, indre motivasjon bestemt av tilbakemelding og eierskap i jobbsammenheng så er det tre forutsetninger som har sterkt fokus når en skal moblilsere komptanse i organisasjonen.
I en undersøkelse Mouversi as har gjort sier 76% at det å lykkes sammen med andre er svært viktig for å være motivert for å gjøre en god jobb. I samme undersøkelse sier 73% ser at tilbakemeling fra kolleger er en svært viktig motivasjonsfaktor.
Virksomheter som tar dette på alvor når de skal utvikle sin neste kontorløsning, vil oppleve at organisasjonens gjennomføringskraft øker i betydelig grad.