Mangel på lederskap i kontorlandskap?

Fremtidsrettet kontorløsninger skal legge til rette for at ledere skal kunne utøve godt lederskap Spørsmålet er hvorfor så mange ledere bruker tiden på å administrere i stedet for å lede?

Etter min mening er det er to viktige forhold som avgjør om ledere har forutsetninger for og rom for å utøve sin ledelse.


Den første forutsetningen er i hvilken grad lederen ser behov for, har behov for eller ser nytteverdien av at kolleger han eller hun er satt til å lede, samhandler under hans eller hennes lederskap. Det kan være at en del mellomledere foretrekker en arbeidsstil som har mindre behov som samarbeid mot kolleger og ansatte han eller hun skal lede.


Det andre forholdet jeg mener er viktig, er graden av frihet i arbeidssituasjonen, så kalt autonomi. Enkelte mellomledere kan oppleve følelsen av å miste kontroll fordi ansatte i kontorløsninger hvor det er tilrettelagt for det, har spontane møter med kolleger og foretar tilsynelatende ustrukturerte handlinger mer enn i en det er rom for i en mer tradisjonell kontorform.


Har du hørt uttrykket: «Min oppgave er å få gruppa til å tenke på tvers.» Det forteller meg om en leder noen ser verdien av og har kunnskap om hvordan en setter sammen grupper av mennesker komplementær kompetanse. Lederen må har kunnskap om og forståelse for hvilket potensial det ligger i å få gruppen til å samhandle.


Etter min menig er det i hovedsak er tre ting som står i veien for at mellomledere skal kunne lede mer enn de administrerer.

Jeg tror at mange mellomledere som blir rekruttert til å lede en gruppe, i stedet administrerer den. Kanskje er han eller hun rekruttert i beste tro om å lede, men virksomhetens kultur legger ikke opp til et lederskap bygget på den kontorløsning som er valgt. I den daglige kampen om hvilke oppgaver som skal løses, vinner nesten alltid administrative oppgaver.


Måltall, prosedyrer og instrukser legger rammer for lederskap. Slik skal det være, men jeg tror at av og til hindrer de samme måltall og prosedyrer godt lederskap!


Jeg er opptatt av at en god kontorløsning skal være et verktøy for å utøve lederskap. Godt lederskap skal innfri forventninger til annerkjennelse fra kolleger og leder, at vi lykkes sammen med andre og at vi utvikler vår egen kompetanse.


Svaret på disse behovene er kontorløsninger som utvikler seg i retning av samhandlingsarenaer fordi moderne lederskap som bygger på begreper som transformasjonsledelse, kunnskapsledelse og lærende organisasjon svarer best på de behov for lederskap ansatte har.
Lederskap som bygger på teorier om transaksjonsledelse vil oppleve slike kontoromgivelser som utilpasset. Jeg tror at virksomheter med en lederkultur i retning av transaksjonsledelse er de som antakelig vil bruke mest tid på å administrere og ikke å lede.